Resume af - Carsten Jessen: "Simultane dialoger".
Oprindeligt trykt i CEFU's nyhedsbrev nr. 5
Carsten Jessen skriver, at unges hverdagsliv er præget af stadige skift i sociale relationer og fysiske rum. Han mener også at det er en fejlagtig antagelse at børn og unge i dag kun kan koncentrerer sig i kort tid ad gangen. De unge skaber - f.eks. med mobiltelefonen - kontinuitet og sammenhæng i deres hverdagsliv, et hverdagsliv, som er præget af stadige skift i fysiske rum og sociale relationer.
De unge kan deltage i flere forskellige sociale fællesskaber på samme tid, da de nye kommunikationsmedier forvandler adskilte sociale rum til parallelle rum.
Hovedparten af de unge udvikler relativt ubesværet en veludviklet koncentrationsevne, overblik og omstillingsevne gennem disse parallelle dialogforløb, uden at miste evnen til at indgå i tætte relationer med få mennesker på andre tidspunkter.
Carsten Jessen mener at uddannelsessystemet bør gøre op med vaneforestillinger omk. kommunikationsmedierne - og han ser en fare i forbud mod dem i undervisningen. De unger "superbrugere" af medierne kan føle en social indelukkethed i undervisningsns socialt set lukkede rum, ved et forbud mod kommunikationsmedier i undervisningstiden.
Således opfattet!
tirsdag den 22. september 2009
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar