onsdag den 30. september 2009

Hvad siger medierne om Arto?

Faktisk siger medierne mange forskellige ting om Arto.dk.
For nogle år tilbage drejede medieomtalen sig meget om, hvor "farlig" hjemmesiden var for børn og unge, og de unges færden på Arto blev fordømt og beskrevet som kun drejende sig om se(x) og udstilling af sig selv med billeder i letpåklædt tilstand. De unge på Arto.dk var lette ofre for pædofile, hed det sig.

Alligevel er Arto.dk også nævnt positivt i en artikel (Politiken 10.01.2009 "Nettet er blevet en virtuel kirkegård") omhandlende sorg, fordi netværket netop på denne og andre lignende internetportaler, er med til at hjælpe de unge gennem sorgen. En slags virtuel sorgbearbejdelse.

I en lidt ældre artikel - et portræt af Birgitte Holm Jørgensen, formand for Medierådet for børn og unge - ( Berlingske Tidende 11.05.2007 "Hun skal klæde forældrene på til nettet") kan man stadig ane en snert af "mediepanikken" omkring Arto.
»Mange børn har foruden venner i den fysiske verden også deres web-venner, der kan bo overalt i verden, og får etableret et globalt netværk af børn, som de chatter med. Det tiltaler mange børn, at nettet er brugerorienteret, at de selv kan producere til det. Men det kræver, at forældrene er opmærksomme på, hvilke profiler og blogs børnene har liggende rundt omkring på Arto , MySpace osv., hvordan de bruger Wikipedia og færdes på Second Life. Det er en af Medierådets meget store opgaver at sørge for at forældrene er klædt på til det,« siger Birgitte Holm Jørgensen, som på dette tidspunkt var nyudnævnt formand for Medierådet for børn og unge. Derudover påpeger hun også, at det er vigtigt at alle børn lærer "net-etikette", og at børn der ikke får den nødvendige støtte til det hjemmefra, må lærer den et andet sted. Personlig kommentar: Og det er nok der vi som pædagoger må træde til.

Til slut vil jeg lige nævne en artikel fra Jyllands-Posten 30.09.2009. Overskriften siger: "Børn på flugt fra Arto" - og man forventer nærmest, at skulle læse endnu en opremsning af dårligheder. Men artiklen beskriver en nedtur på Arto.dk, og hvordan Arto.dk har mistet næsten halvdelen af sine brugere til facebook.dk - og sjovt nok så er facebook.dk jo anledning til en af nutidens større mediepanikker.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar